Verbonden partijen
Wij spreken van een Verbonden Partij als het een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie betreft waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft.
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV), dient de gemeente in de begroting aandacht te besteden aan partijen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Er zijn immers bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en risico's, die uit gemeenschappelijke regelingen, deelnemingen in NV's, stichtingen of verenigingen of andere overeenkomsten kunnen voortvloeien.
Verbonden partijen
ODRN
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid algemeen bestuur
- Deelnemers
- Beuningen,Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal enprovincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Het doel van de vorming van ODRN is het bereiken van hogere uitvoeringskwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving(VTH) en door de bundeling van deze taken in de regio het verbeteren van de efficiency. Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht(verplichting) vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.
Ontwikkelingen
Verder vormgeven van de externe gerichtheid. Een belangrijk uitgangspunt is leren en verbeteren. De investering in het management informatiesysteem (WRS) van de laatste jaren betalen zich uit. Permanent zicht op de stand binnen het primaire proces maakt dat de ODRN levert wat afgesproken is en zich daarmee als een betrouwbare partner naar de opdrachtgever presenteert. Het wetsvoorstel omtrent private kwaliteitsborging en de Omgevingswet (geplande gefaseerde invoering vanaf 2019) zullen effect hebben op de uitvoering van de VTH-taken door de ODRN.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -1.382 -1.405 -1.400 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 13,87% 13,87% Resultaat 768 Omvang eigen vermogen 724 968 Omvang vreemd vermogen 3.336 2.810 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015
Risico's
Met ingang van 2016 werkt de ODRN met productfinanciering. Dit houdt in dat er wordt afgerekend op basis van afgenomen producten tegen een vooraf vastgestelde productprijs. De deelnemers betalen extra als er bijvoorbeeld meer bouwaanvragen binnenkomen. Dit risico wordt gedeeltelijk afgedekt door de te innen leges die meebewegen met het aantal aanvragen. Daarnaast komt een positief rekeningresultaat van de ODRN toe aan de deelnemers. Andersom geldt dit risico ook: bij minder bouwaanvragen betalen we minder, maar een eventueel negatief rekeningresultaat moet opgevangen worden door de deelnemers.
Verbonden partijen
VRGZ
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- M. Slinkman
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid Algemeen bestuur
- Deelnemers
- Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Ontwikkelingen
Aanpassing verdeelsystematiek, zijnde het zogenaamde 'combinatiemodel'. Er worden voor het jaar 2017 geen beleidsbesluiten verwacht die leiden tot een extra financiële uitzetting, hogere bijdragen van de deelnemende gemeenten of verschuivingen tussen de begrotingsprogramma's. In de programmabegroting 2017 en meerjarenraming 2017-2020 is zo veel mogelijk rekening gehouden met de nu al voorzienbare ontwikkelingen die op de veiligheidsregio afkomen. Voor een aantal ontwikkelingen geldt dat deze weliswaar bekend zijn, maar de beleidsmatige en financiële consequenties zijn op dit moment nog onduidelijk.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -1.970 -1.970 -1.988 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 5,75% 5,75% Resultaat 531 Omvang eigen vermogen 5.881 5.901 Omvang vreemd vermogen 46.070 46.396 Toelichting
Risico's
Ten opzichte van voorgaand jaar is de risicocapaciteit na weging voor het programma C&R gedaald van € 3.092.900,- naar € 1.931.000,- en voor het programma RAV van € 2.658.900,- naar € 1.914.000,-. De reserves zijn voor beide programma’s daardoor afdoende om de risico’s af te dekken. Ten opzichte van de reserves bedraagt de risicocapaciteit voor het programma C&R 86% en voor het programma RAV is dit 75%.
Verbonden partijen
Dar NV
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Raad van bestuur
- Deelnemers
- Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Ontwikkelingen
Door de bundeling van kennis van de uitvoering en afvalbeleid bij DAR wordt de regionale afvalsamenwerking versterkt. Dit geeft een impuls aan het afvalbeleid. Het wordt eenvoudiger om de ambities en gewenste innovaties rondom duurzaam afvalbeheer te realiseren. Innovatie vraagt immers kennis, kennis vraagt schaalgrootte. Een gezamenlijke aanpak kan, mits goed uitgevoerd, ook op een efficiëntere manier gebeuren. Door de grotere schaal (gemeente Nijmegen zorgt voor een verdubbeling van de schaalgrootte) kunnen meer financiële en kwaliteitsvoordelen behaald worden. Ook zijn er synergievoordelen te behalen bij de inzameling. De inzamelroute hoeft immers niet op te houden bij een gemeentegrens. Voor sommige afvalstromen is er echter eerst wel een zekere harmonisatie nodig in de inzamelmethodiek. Een synergievoordeel is zeker te behalen bij een regionale infrastructuur van milieustraten. Als aandeelhouder is de gemeente verbonden aan één partij. Dit geeft meer stabiliteit in de begroting en in de communicatie naar de burger. Een nadeel van het aansluiten bij een regionaal afvalbedrijf is een verlies van marktwerking. De regiogemeenten hebben vooraf daarom de eis van marktconforme tarieven neergelegd. De marktconformiteit is gewaarborgd door van DAR een hybride organisatie te maken die met een bepaalde basis aan capaciteit en know how de inzamelactiviteiten rond restafval/gft en kunststof zoveel mogelijk aan de markt overlaat. Er is een sturingsinstrument bepaald, waarbij op hoofdlijnen DAR circa 35% van de inzamelactiviteiten rond restafval/gft en kunststof aan de markt overlaat. Dit betekent dat gemeenten de zekerheid hebben dat bij een imperfecte markt de tarieven niet onverwacht zullen stijgen. DAR functioneert immers als tariefplafond. Aan de onderkant kunnen gemeenten binnen de toekomstige DAR wel profiteren van de (incidentele) marktvoordelen zolang deze wel functioneert. Het inzetten van DAR als gezamenlijk regiebedrijf c.q. hybride organisatie geeft regiogemeenten een gezamenlijk instrument in handen om de regionale afvalsamenwerking te intensiveren. Daarmee worden op een meer gestructureerde manier synergie- en efficiencyvoordelen gerealiseerd. Hierbij wordt ook gedacht aan voordelen op andere gebieden zoals sociale werkgelegenheid. Inmiddels worden er ook IBOR(Integraal Beheer Openbare Ruimte)-taken door de DAR uitgevoerd; in combinatie met inzet van medewerkers van het Werkbedrijf.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 16 63 30 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 3.783 aandelen(3,44%) 3.783 aandelen(3,44%) Resultaat 2.676 Omvang eigen vermogen 13.900 15.569 Omvang vreemd vermogen 12.700 11.530 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015
Risico's
Dar wordt hoofdzakelijk gefinancierd via langlopende leningen met de gemeente Nijmegen en bevoorschotting vanuit de gemeenten gedurende het jaar. Bij eventuele kortlopende tekorten heeft Dar een kredietfaciliteit bij de ING bank. De realisatie van een regionaal textielsorteerbedrijf gaat niet door. De sterk schommelende marktontwikkelingen in de textielmarkt maken de ontwikkeling van een dergelijke onderneming een te risicovolle onderneming.
Verbonden partijen
Vitens
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Arnhem
- Verantwoordelijke portefeuille
- A. ten Westenend
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
- Deelnemers
- Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Ontwikkelingen
Vitens wil vooruitlopen op de volgende ontwikkelingen: - zowel burgers als overheden eisen in toenemende mate transparantie en verantwoording; - zichtbaar maken hoe de drinkwaterkwaliteit hoog wordt gehouden; - uitspraak doen in het debat over bronbescherming; - leveren van hoge flexibiliteit en en service; - meer online-dienstverlening.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 39 36 36 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 13.352 gewone aandelen(0,23%) 13.352 gewone aandelen(0,23%) Resultaat 55.400 Omvang eigen vermogen 421.200 471.700 Omvang vreemd vermogen 1.292.500 1.242.700 Toelichting
Financieel resultaat en omvang eigen-en vreemd vermogen zijn overgenomen uit laatst bekende verantwoordingsjaar 2015.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
Euregio
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Kleve
- Verantwoordelijke portefeuille
- M. Slinkman
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid Euregioraad
- Deelnemers
- Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Ontwikkelingen
De versterking van grensoverschrijdende samenwerking geldt voor vele beleidsterreinen zoals economische ontwikkeling, onderwijs en arbeidsmarkt, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud en landschapsbeheer en sociale zaken.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -9 -9 -9 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) Niet bekend Niet bekend Resultaat 1.315 Omvang eigen vermogen 1.313 1.315 Omvang vreemd vermogen 2.300 2.391 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015.
Risico's
Risico's van enige omvang zijn niet te verwachten. De Euregio heeft een stabiele en solide financiële positie.
Verbonden partijen
GO regio Arnhem Nijmegen
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- M. Slinkman
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- 19 gemeenten 19 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Na de opheffing van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen is in de regio Arnhem-Nijmegen de wens blijven bestaan om op een aantal gebieden samen te blijven werken, te weten economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO). Het GO richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de Arnhem Nijmegen City Region, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid beleid onderling en met de provincie af te stemmen. Het GO bestaat uit een Bestuurlijk Overleg (hier nemen over het algemeen de burgemeesters in plaats). Onder dit Bestuurlijk Overleg hangen 4 regionale portefeuillehouder overleggen: economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit.
Ontwikkelingen
Ambitie is om te werken aan een steviger profiel van de regio.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -105 -51 -51 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 4,47% 4,47% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in de uitgaven van het gemeenschappelijk orgaan. De totale uitgaven in de begroting 2017 zijn geraamd op € 1.152.271,50. Bijdrage per inwoner is dan € 1,50.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
RBT-Kan
- Rechtsvorm
- Stichtingen en verenigingen
- Vestigingsplaats
- Elst
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- 18 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Ontwikkelingen
Samen met het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) heeft RBT/KAN Regiomarketing Gelderland opgericht voor de toeristische marketing van beide regio's. In september 2016 is de strategische marketingvisie 2017-2020 gepresenteerd.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -45 -46 -46 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) Niet bekend Niet bekend Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De gemeentelijke bijdrage is bepaald op basis van het aantal inwoners. De bijdrage per inwoner bedraagt € 1,33.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
IBO
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Wijchen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- Wijchen, Beuningen, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van uitkeringsfraude
Ontwikkelingen
Handhaven in de sociale zekerheid is een van de voornaamste beleidsdoelstellingen vanuit het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Per 1 januari 2013 is de wetgeving rondom handhaving fors aangescherpt. Dit resulteert in een hardere aanpak van (sociale zekerheid) fraude met daarbij behorende hogere straffen. De straffen bestaan uit een forse sanctie bij het schenden van de inlichtingenplicht (een boete die in verhouding staat tot de benadeling of het financiële gewin) en bij herhaalde fraude uitsluiting van uitkering gedurende enkele maanden.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -86 -90 -86 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 29,54% 29,54% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in het in het nadelig saldo van de begroting. De bijdrage wordt berekend op basis van het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende jaar en het aantal afgewikkelde opdrachten. Het IBO brengt éénmaal per jaar een voorschot in rekening bij de deelnemende gemeenten.Het IBO kan hierdoor aan haar betalingsverplichtingen voldoen en heeft in principe geen behoefte aan externe financiers. Als kasgeldmiddelen ontoereikend zijn, financiert de gemeente Wijchen via rekening-courant. Op grond hiervan heeft het IBO geen directe behoefte aan een liquiditeitsplanning en een opzet voor de financieringsbehoefte voor de komende 3 jaar
Risico's
Door verdeling van het nadelig saldo over de deelnemende gemeenten heeft de gemeenschappelijke regeling geen behoefte aan extra weerstandscapaciteit. Voor de gemeente vormt dit wel een risico.
Verbonden partijen
BNG
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Den Haag
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
- Deelnemers
- Overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger
Ontwikkelingen
De rente die een bank moet betalen om geld te kunnen lenen is afhankelijk van de kredietstatus De BNG heeft de hoogste rating:AAA. Daarbij heeft de BNG eind 2015 het perdicaat "nationaal systeemrelevante bank"| gekregen. Dit betekent dat de BNG de vijfde bank van Nederland is die belangrijk wordt gevonden dat die niet "om kan vallen"'. Van de Nederlandse banken kwam de BNG in de zomer van 2016 als beste uit de Europese stresstest.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 59 143 145 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 103.116 aandelen(0,19%) 103.116 aandelen(0,19%) Resultaat 226.000 Omvang eigen vermogen 358.200 416.300 Omvang vreemd vermogen 1.499.230 1.453.480 Toelichting
Gemeente Berg en Dal heeft 103.116 aandelen BNG. Jaarlijks wordt over de winst 25% dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. De BNG verstrekt geen begrotingscijfers. Zij moet zich houden aan de regels van de Autoriteit Financiële Markten. Deze regels houden onder andere in dat er geen koersgevoelige informatie wordt verstrekt. Opgenomen zijn daarom de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partijen
Munitax
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Beuningen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde gemeente
- Deelnemers
- Beuningen, Heumen, Wijchen,Druten en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De deelnemende gemeenten hebben een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, die ondergebracht is bij de centrumgemeente Beuningen, op basis van de wet Gemeenschappelijke Regelingen. De taken van Munitax zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en bestaan uit: a. de heffing en invordering van belastingen; b. de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ); c. het administreren van de relevante vastgoedgegevens; d. het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden.
Ontwikkelingen
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -560 -526 -519 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 25,23% 25,23% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen ieder voor hun aandeel bij in de kosten van de gemeenschappelijke regeling.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
GGD Gelderland Zuid
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- lid algemeen bestuur
- Deelnemers
- 18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Uitvoering van de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid, Wmo en jeugdwet.Naast de wettelijke taken voer de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit zoals op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd
Ontwikkelingen
De GGD heeft in 2015 een nieuwe meerjarenstrategie vastgesteld. De uitwerking van deze strategie wordt vormgegeven door diverse uitvoeringsprogramma's die vanaf 2017 worden uitgerold. Deze programma's zijn leidend bij de werkzaamheden en ontwikkelingen bij de GGD. Ook heeft de uitvoering van de nieuwe taken Wmo en jeugdhulp en de kanteling en de wijkgerichte werkwijze met lokale netwerken/sociale wijkteams invloed op het werk van de GGD. De GGD zal meer inzetten op het in samenhang met bestaande lokale netwerken uitvoeren van haar taken op het gebied van publieke gezondheid. Voor Veilig Thuis zal besluitvorming plaatsvinden over het al dan niet definitief onderbrengen bij de GGD
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -913 -1.091 -1.154 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 5,85% 5,85% Resultaat -173 Omvang eigen vermogen 2.809 937 Omvang vreemd vermogen 4.184 3.082 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015
Risico's
Ten aanzien van de personele kosten is er nog sprake van risico's die samenhangen met de fusie.Het gaat hierbij om mogelijke kosten voor het treffen van voorzieningen van niet actieve medewerkers. Voor de nieuwe taken "Veilig Thuis" en "Toezicht WMO"speelt de vraag hoe de doorontwikkeling loopt. Hierin kunnen mee-of tegenvallers zitten.
Verbonden partijen
Grenzland Draisine GMBH
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Kranenburg(Duitsland)
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid toezichtsraad
- Deelnemers
- Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve
Ontwikkelingen
De gemeente maakt zich zorgen over de continuïteit van de onderneming. De exploitatiebijdragein 2015 is dan ook toegekend onder de volgende twee voorwaarden: 1. Het doorvoeren van verbeteringen in de bedrijfsvoering. Meer sturing op positief bedrijfsresultaat is noodzakelijk. 2. Meer promotie voor de draisine op de Nederlandse markt.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -30 0 0 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 33,33% 33,33% Resultaat -30 Omvang eigen vermogen 20 12 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
Door de gemeente Berg en Dal is in totaal € 40.000 ingelegd. Bij de oprichting € 10.000 en in 2015 een eenmalige exploitatiebijdrage van € 30.000. Financieel resultaat is van het verantwoordingsjaar 2014. Omvang eigen vermogen is gebaseerd op het jaar 2016.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
Leisurelands
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Arnhem
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
- Deelnemers
- 22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen
Ontwikkelingen
De kans op maatschappelijk rendement kan worden vergroot als de recreatieplassen van Leisurelands door meer inwoners worden bezocht. Ondermeer door het laagdrempelig houden van deze recreatievoorzieningen.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 0 0 0 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 3.098 aandelen(1,57%) 3.098 aandelen(1,57%) Resultaat 2.621 Omvang eigen vermogen 52.383 55.004 Omvang vreemd vermogen 20.154 20.958 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015. De gemeente Berg en Dal verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en door Leisurelands wordt geen dividend uitgekeerd.
Risico's
Geen gegevens bekend
Verbonden partijen
MARN
- Rechtsvorm
- Vennootschappen en coöperaties
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid algemeen bestuur
- Deelnemers
- 10 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen een tiental gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu. Door de regionalisering van de Dar en de komst van de ODRN is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen. MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.
Ontwikkelingen
De gemeente Berg en Dal maakt samen met 9 regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van de afvalenergiecentrale ARN BV te Weurt. Daar wordt het huishoudelijke restafval uit de regio verbrand met energieterugwinning. Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN BV en heeft in die zin een "afval-aanleveringsovereenkomst" met ARN. In 2015 is door MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij afgesproken is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt voortgezet én aanvullend vanaf 20121 een korting van 6% op het tarief zal worden toegepast. Bovendien is aan de ARN meegegeven dat meer inzicht wordt verwacht in o.a.de tariefopbouw. De geboden korting wordt dan ook beschouwd als een minimum en de discussie over het tarief zal gevoerd blijven worden. Als afvalverwerker is ARN bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijke verwerkingsmethode van incontinentiemateriaal. Ook oriënteert het bedrijf zich op de realisatie dan wel deelname in een recyclingsinstallatie van matrassen. Tot slot overweegt ARN de grond waarop het bedrijf is gevestigd, aan te kopen van de GR MARN. Het is nog onduidelijk of en hoe dit wordt afgerond.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal 62 41 41 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 10,33% 10,33% Resultaat 606 Omvang eigen vermogen 751 541 Omvang vreemd vermogen 2.000 2.000 Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2015.
Risico's
Geen gegevens bekend.
Verbonden partijen
MGR
- Rechtsvorm
- Gemeenschappelijke regeling
- Vestigingsplaats
- Nijmegen
- Verantwoordelijke portefeuille
- S. Fleuren/S. Thijssen
- Functie(s) betrokken bestuurder(s)
- Lid algemeen bestuur
- Deelnemers
- Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen,Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft 2 modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Binnen het Werkbedrijf worden de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uitgevoerd.Binnen de module IRvN wordt een aantal ICT-taken uitgevoerd voor de gemeenten in de regio.
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2016 zijn de taken met betrekking tot de SW ondergebracht bij het Werkbedrijf. Hiermee is een stap gezet in de integratie van Breed in het Werkbedrijf. MGR gaat er van uit dat de integratie van Breed in 2017, in de praktijk, staat. Het jaar 2017 is dan ook het eerste jaar dat het werkbedrijfzoveel mogelijk zal werken zoals bedoeld is bij de oprichting.
Rekening 2015 Begroting 2016 Begroting 2017 Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal -891 -7.070 -6.238 Begin boekjaar Eind boekjaar Aandeel belang (%) 10,96% 10,96% Resultaat 0 Omvang eigen vermogen 0 0 Omvang vreemd vermogen 0 0 Toelichting
Risico's
De MGR heeft geen eigen weerstandsvermogen.Er is voor gekozen om geen eigen vermogen beschikbaar te houden, maar de risico's bij de gemeenten af te dekken. Hiermee heeft de MGR ook geen enkele ruimte om tegenvallers op te vangen. Risicobedrag € 323.000.