Financiering
Op grond van het BBV, Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, moet er een paragraaf financiering worden opgesteld. In deze paragraaf staat hoe wij de risico’s op het geld dat we uitlenen en lenen beheersen. De risico’s die we moeten beheersen zijn koersrisico’s en renterisico’s.
Financiering
Financiering
Financiering
Financieringsstatuut
In het financieringsstatuut 2015 zijn door het college de richtlijnen vastgesteld voor het sturen en beheersen van, het verantwoorden over, en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet)
Met het vaststellen van de financiële verordening 2015 heeft de raad de kaders aangegeven voor de inrichting van de financiële functie en de uitgangspunten voor het financieel beleid en het financieel beheer. Er is een relatie gelegd met het financieringsstatuut.Financieringspositie
De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan.Bedragen x € 1.000
Financieringspositie
1-1-2017
Totaal vaste activa (a)
88.537
Financieringsmiddelen:
Reserves en voorzieningen
57.109
Langlopende leningen
25.243
Voorziening grondexploitatie
3.700
Totaal financieringsmiddelen (b)
86.052
Financieringspositie (b-a)
-2.485
Bovenstaande berekening is een momentopname. De feitelijke omvang van het financieringssaldo is o.a. afhankelijk van het daadwerkelijke verloop van de geplande investeringen en de dagelijkse ontvangsten en betalingen gedurende het jaar.
Langlopende leningen
Op 1 januari 2017 bedraagt het totaal aan opgenomen geldleningen waarschijnlijk ruim € 25 miljoen. Rekening houdend met de reguliere aflossingen wordt het bedrag aan het totaal aan langlopende leningen op 31 december 2017 geraamd op € 23,5 miljoen.Liquiditeitenplanning
In 2016 is er sprake van een liquiditeitstekort van ca. € 5 miljoen. Omdat de rente op kort geld (< 1 jaar) zeer laag tot zelfs negatief is, hebben wij het liquiditeitstekort met kasgeldleningen (kort geld) gefinancierd. In 2016 hebben wij rente ontvangen over de afgesloten kasgeldleningen.
Zolang deze situatie zich voordoet en we binnen de kasgeldlimiet blijven kan het liquiditeitstekort met kort geld gefinancierd blijven. Het verloop van de liquiditeiten is sterk afhankelijk van de tijd en de mate waarin de voorgenomen investeringen feitelijk worden gerealiseerd. Per kwartaal worden de liquiditeiten in beeld gebracht.Relatiebeheer
De NV Bank voor Nederlandse Gemeenten is de huisbankier van de gemeente.
Dit betekent dat nagenoeg al het gemeentelijk betalingsverkeer via deze bank loopt. Uit oogpunt van doelmatig kasbeheer trachten wij het contante geldverkeer zo veel mogelijk te beperken.Schatkistbankieren
Per 15 december 2013 is Schatkistbankieren wettelijk verplicht. Dagelijks worden alle overtollige liquiditeiten boven een drempelbedrag afgeroomd en aangehouden in de schatkist bij het Ministerie van Financiën. De drempel is vastgesteld op 0,75% van het jaarlijkse begrotingstotaal, met een minimum van € 250.000. Dit betekent voor ons dat
€ 607.000 (0,75% van 80.921.000) buiten de schatkist mag worden gehouden.
Het doel van de deelname aan schatkistbankieren is om de EMU-schuld van de collectieve sector te verlagen. De decentrale overheden krijgen geen leenfaciliteit bij de schatkist.Financiering
Rente
Rente
Koersrisico
Het koersrisico is het risico dat de waarde van aandelen of obligaties daalt door koersontwikkelingen. Wij lopen weinig koersrisico, omdat onze gelden zijn uitgezet op vastrentende waarden die niet gevoelig zijn voor koersontwikkelingen.Renterisico
Er zijn twee normen die aangeven hoe groot het renterisico is.- Kasgeldlimiet.
Is een norm die aangeeft hoeveel geld we mogen lenen voor een periode korter dan een jaar. Volgens deze norm mogen we voor 2017 € 6,9 miljoen
lenen. We verwachten de kasgeldlimiet niet te overschrijden.- Renterisiconorm.
De norm geeft aan dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en de renteherzieningen van huidige en nieuwe leningen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal.
Als de aflossingen en de renteherzieningen onder de € 16,2 miljoen
blijven is het goed. Wij verwachten lasten voor renteherziening en aflossing van € 1,8 miljoen.Rentebeleid
Zowel de korte als de lange rente is momenteel historisch laag. De verwachting is dat de rente in 2017 nagenoeg gelijk blijft of licht stijgt.
In de begroting van 2016 hebben wij gerekend met een rente reserves van 1,50 %, rente grondexploitatie van 0,79% en rente vaste activa van 1,50%.In 2016 heeft de Commissie BBV een notitie rente 2017 geschreven met nieuwe bepalingen en richtlijnen. In de notitie wordt ingegaan op de verwerking van de rentelasten en –baten in de begroting en jaarstukken. Doelstelling van deze notitie is het bevorderen van een eenduidige handelswijze over rente door gemeenten.
De commissie BBV adviseert het renteschema uit deze notitie op te nemen.
Dit schema geeft inzicht in de rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening.Schema rentetoerekening zonder bespaarde rente
a.
Externe rente korte en lange financiering
750.051
b.
Externe rentebaten
-381.955
368.096
c.
Af : rente grondexploitatie
-49.397
c.
Af: rente projectfinanciering
0
Saldo door te rekenen externe rente
318.699
d1.
Rente eigen vermogen
724.455
d2.
Rente voorzieningen contante waarde
187.677
e.
Toe te rekenen rente taakvelden
1.230.831
Werkelijk aan taakvelden toegerekend
1,50%
1.328.058
f.
renteresutaat
97.227
Financiering
Staat herkomst en besteding van middelen
Staat herkomst en besteding van middelen
De Staat herkomst en besteding van middelen geeft inzicht in de achterliggende bronnen die de ingaande en uitgaande kasstromen veroorzaken.
Operationele activiteiten die bestaan uit transacties die veelal direct leiden tot opbrengsten en kosten.
Investeringsactiviteiten zijn de investeringen in en de desinvesteringen van immateriële, materiële en financiële vaste activa.
Financieringsactiviteiten bestaan uit de activiteiten ter financiering van de operationele en investeringsactiviteiten.bedragen
x €1.000
Kasstroom uit operationele activiteiten
Saldo begroting
0
Afschrijvingen
3.264
Mutatie werkkapitaal
1.232
- Mutatie voorraden
0
- Mutatie vorderingen
0
- Mutatie kortlopende schulden excl. Bankschulden
1.232
Onttrekkingen reserves
-1.714
Toevoegingen reserves
2.235
Onttrekkingen voorzieningen
-3.476
Toevoegingen voorzieningen
2.207
Totaal uit operationele activiteiten
3.748
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Investeringen materiële vaste activa
-3.167
Desinvesteringen materiële vaste activa (bijdrage derden)
617
Investeringen financiële vaste activa
0
Desinvesteringen financiële vaste activa
531
Totaal investeringsactiviteiten
-2.019
Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Opname langlopende geldleningen
-
Aflossing langlopende geldleningen
-1.729
Mutatie kasgeldleningen
-
Totaal financieringsactiviteiten
-1.729
Mutatie geldmiddelen
-0