Lokale heffingen
Deze paragraaf gaat over de belastingen en heffingen die een gemeente mag innen. Er wordt ingegaan op de volgende onderdelen:
- de verwachte (geraamde) belastinginkomsten
- het beleid over de lokale heffingen
- een overzicht van de diverse heffingen
- een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid
- een aanduiding van de lokale lastendruk
De gemeente mag een aantal belastingen en heffingen innen. Deze gemeentelijke belastingen en heffingen maken voor ongeveer 16% deel uit van de gemeentelijke inkomsten. In het gemeentelijk belastinggebied wordt onderscheid gemaakt tussen:
- belastingen, dit zijn onder andere de onroerende-zaakbelastingen (OZB), toeristenbelasting en forensenbelasting: de opbrengst hiervan is niet gekoppeld aan bepaalde diensten.
- bestemmingsheffingen, zijn heffingen die gekoppeld zijn aan een bepaalde dienst van de gemeente. Dit zijn bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges.
Lokale heffingen
Geraamde inkomsten
Geraamde inkomsten
Hieronder vindt u een overzicht van de verwachte (geraamde) belastinginkomsten voor de jaren 2016 en 2017 en de gerealiseerde inkomsten 2015. De regels met betrekking tot belastingen worden vastgelegd in een zogenaamde verordening. Per verordening of belastingsoort zijn de inkomsten afzonderlijk vermeld.
In vergelijking met de verwachte opbrengsten 2016 is de raming van de totale belastingen opbrengsten in 2017, per saldo € 723.000 hoger.
De belangrijkste verklaringen zijn:
- meer OZB-opbrengsten € 116.000 door nieuwbouw en inflatiecorrectie 2,0%;
- € 608.000 meer inkomsten op de afvalstoffenheffing en huisvuilzakken als gevolg van het
invoeren van een gelijk inzamelingssysteem tussen de drie voormalige gemeenten.
- lahere opbrengsten rioolheffing € 90.000 gebaseerd op de werkelijke opbrengsten in
2016;
- de legesopbrengsten worden voor 2017 € 75.000 hoger ingeschat. Met name de leges
voor persoonsdocumentatie (rijbewijs, paspoort etc.).Onder het kopje 'Overzicht op hoofdlijnen per heffing' wordt uitgelegd welke ontwikkelingen er zijn. Ook worden de voorgenomen wijzigingen van de tarieven voor 2017 uitgelegd.
bedragen
Tabel:
Geraamde belastinginkomsten
x € 1.000
Rekening
Begroting
Begroting
Verschil
2015
2016
2017
Begroting-
Begroting
Legesverordening
1.101
1.131
1.206
75
Verordening marktgelden
- Marktgelden
20
25
25
-
Verordening afvalstoffenheffing
- Afvalstoffenheffing
2.264
2.226
2.750
524
- Huisvuilzakken
269
312
396
84
Verordening rioolheffing
- Rioolheffing
3.180
3.161
3.071
-90
Verordening Grafrechten
- Grafrechten
50
45
45
-
Verordening OZB
- Onroerendezaakbelasting
4.965
4.960
5.076
116
Verordening Forensenbelasting
- Forensenbelasting
11
14
13
-1
Verordening Toeristenbelasting
- Toeristenbelasting
236
220
235
15
Totaal geraamde belastinginkomsten
12.096
12.094
12.817
723
Lokale heffingen
Beleid lokale heffingen
Beleid lokale heffingen
Op 16 juni 2016 is de Kadernota 2017 vastgesteld. Hierin staat het beleid opgenomen over de lokale heffingen voor de komende jaren. Bij het opstellen van de begroting 2017, en de meerjarenraming, is van dit financiële kader uitgegaan.
Voor de OZB betekent dit een stijging van 2% (inflatiecorrectie).
We gaan ervan uit dat de afvalstoffenheffing, rioolheffing, het rioolaansluitrecht en de leges 100% kostendekkend zijn. Dit betekent dat de opbrengsten en kosten aan elkaar gelijk zijn. Bij de afvalstoffenheffing was dit tot nu toe nog niet het geval.
De tarieven toeristenbelasting stijgen met € 0,01 per overnachting. Dit sluit aan met de in het verleden gemaakte afspraken met de STER (Stichting Toerisme en Recreatie). Voor de forensenbelasting sluiten we aan bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Uitgaande van het laagste tarief toeristenbelasting betekent dit een verhoging van het tarief forensenbelasting met 2%.
De verordeningen afvalstoffenheffing, marktgelden en lijkbezorgingsrechten zijn per 1 januari 2017 op elkaar afgestemd. Dit betekent dat er voor de gehele gemeente per belastingsoort hetzelfde tarief geldt.
Munitax voert voor onze gemeente de belastingwerkzaamheden en de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. Munitax is het gemeenschappelijk belastingkantoor waar wij bij zijn aangesloten. Munitax verzendt de belastingaanslagen.
Lokale heffingen
Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Overzicht op hoofdlijnen per heffing
Onroerendezaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.De OZB kent twee soorten belastingen:
- een eigenarenbelasting
dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen. - een gebruikersbelasting
dit is een belasting die een gebruiker bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.
In tegenstelling tot de eigenarenbelasting wordt de gebruikersbelasting alleen geheven van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. De OZB wordt berekend op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde wordt bepaald op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).
Bij het opstellen van deze begroting is voor 2017 uitgegaan van een tariefsverhoging van 2% (inflatie). Wij verwachten dat de inkomsten in 2017 € 5.076.000 zullen zijn.
De spelregels over de OZB leggen we vast in een verordening. De verordening OZB 2017 wordt in december 2016 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Omdat de WOZ-waarde de grondslag is voor de heffing wordt er bij het berekenen van de tarieven ook rekening gehouden met de waardeontwikkeling van de onroerende zaken per 1 januari 2016 ten opzichte van 1 januari 2015 (waardepeildatum).
Toeristenbelasting
De inkomsten Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Voor 2017 gaan wij ervan uit dat de tarieven stijgen met € 0,01 per overnachting. Dit sluit aan bij de in het verleden gemaakte afspraken met de STER (Stichting Toerisme en Recreatie). De opbrengst voor 2017 is begroot op € 235.000.Forensenbelasting
Mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente noemen we forensen. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.
Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit wordt geregeld in de verordening.
Voor 2016 is het tarief vastgesteld op € 144 per woning per jaar. Voorgesteld wordt om bij de tariefsverhoging voor 2017 aan te sluiten bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Dit betekent een verhoging van 2%. Het tarief wordt afgerond op hele euro’s en komt voor 2017 uit op een bedrag van € 147. Voor 2017 verwachten wij € 13.000 aan inkomsten.Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Belastingplichtig is degene, van wie de gemeente het huishoudelijk afval moet inzamelen.
De drie voormalige gemeenten Groesbeek, Ubbergen en Millingen aan de Rijn hadden ieder een eigen afvalstoffenverordening en eigen manier van inzamelen. Dit trekken we gelijk in 2016 dit noemen we harmoniseren.De verwachte opbrengst in 2017 is € 2.750.392. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 100%.
Afvalstoffenheffing
7.3 Afval incl btw
-3.361.695
6.3 Kwijtschelding incl btw
-113.963
0.4 Overhead
-257.214
Totale kosten
-3.732.872
Opbrengst belastingen
2.750.392
Overige opbrengsten
982.480
Totale opbrengsten
3.732.872
Dekking
100%
Rioolheffing
De gemeente heeft de zorg voor de afvoer van het stedelijk afvalwater en hemelwater. De kosten hiervan worden betaald uit de rioolheffing.
Eind 2015 is het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2016-2020 vastgesteld. In afwijking van dit plan verhogen we de tarieven in 2017 niet. Vanaf 2018 verhogen we de tarieven met 5%, zoals is vastgelegd in het GRP.
De totale opbrengst komt daarmee voor 2017 op € 3.071.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten.Rioolheffing
7.2 Riolering incl btw
-2.502.579
5.7 Natuurlijk groen
-60.500
6.3 Kwijtschelding incl btw
-143.363
2.1 Schoonhouden wegen
-43.104
0.4 Overhead
-355.454
Totale kosten
-3.105.000
Opbrengst belastingen
3.071.000
Overige opbrengsten
34.000
Totale opbrengsten
3.105.000
Dekking
100%
Rioolaansluitrecht
Bij de harmonisatie van de tarieven is vanaf 2016 gekozen voor een vast tarief voor de standaard realisatie van een aansluiting op de riolering. Uitgangspunt hierbij is dat met de opbrengsten de kosten betaald kunnen worden.Rioolaansluitrecht
7.2 Huisaansluitingen incl btw
-9.065
0.4 Overhead
-728
Totale kosten
-9.792
Leges
9.000
Totale opbrengsten
9.000
Dekking
92%
Marktgelden
De harmonisatie van de marktgelden ronden we dit jaar af. Met ingang van 2017 hebben wij dan één marktgeldverordening voor de hele gemeente. In deze verordening staan de gemeentelijke regels over de markt. Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, bedraagt 75%. Dit betekent dat met de totale opbrengsten (€ 34.000) voor 2017, 75% van de kosten (€ 45.155) betaald kunnen worden. Het gevolg is een tekort van € 11.155 voor 2017 zie ook tabel Marktgelden. Volgens ons zijn kostendekkende tarieven niet haalbaar.Marktgelden
3.3 Markten
-26.973
0.4 Overhead
-18.182
Totale kosten
-45.155
Opbrengst belastingen
25.000
Overige opbrengsten
9.000
Totale opbrengsten
34.000
Dekking
75%
Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
De verordeningen Lijkbezorgingsrechten worden per 1 januari 2017 geharmoniseerd. De begraafrechten heffen we ter dekking van de kosten van het begraven en het onderhouden van de begraafplaatsen. Wij verwachten een opbrengst van € 45.000. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 34%. Het gevolg is een tekort op de exploitatie van € 87.161 voor 2017. Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar.Begraafplaatsrechten
7.5 Begraafplaatsen
-118.913
0.4 Overhead
-13.248
Totale kosten
-132.161
Opbrengst belastingen
45.000
Overige opbrengsten
-
Totale opbrengsten
45.000
Dekking
34%
Leges
Op basis van de legesverordening worden de rechten geheven van degenen die gebruik maken van de diensten, beschikbaar gesteld door het gemeentebestuur. De Tarieventabel bij de verordening is conform het VNG-model ingedeeld in drie titels zijnde:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald dat de tarieven zodanig dienen te zijn vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De bouwleges worden met 5% verhoogd. De overige tarieven in de legesverordening worden - los van overige wijzigingen van de legesverordening - verhoogd met een inflatiecorrectie van 2,0%.
Legesverordening
Titel/ hoofdstuk
Onderwerp
Taakveld
Toe te rekenen lasten
Overhead
Totaal lasten
Baten
Dekking in %
Titel 1 Algemene dienstverlening
1
Burgerlijke stand
0.2 Burgerzaken
-51.088
-30.424
-81.512
72.260
89%
2
Reisdocumenten
0.2 Burgerzaken
-314.723
-116.490
-431.213
455.000
106%
3
Rijbewijzen
0.2 Burgerzaken
-116.087
-64.006
-180.093
193.750
108%
4
Verstrekkingen uit basisregistratie personen
0.2 Burgerzaken
-9.492
-4.267
-13.759
7.480
54%
5
Verstrekkingen uit het Kiesregister
n.v.t.
n.v.t.
6
Verstrekkingen o.g.v. Wet bescherming persoonsgegevens
n.v.t.
n.v.t.
7
Bestuursstukken
-
-
-
-
-
8
Vastgoedinformatie
-
-
-
-
-
9
Overige publiekszaken
0.2 Burgerzaken
-39.390
-5.140
-44.530
35.965
81%
10
Gemeentearchief
-
-
-
-
-
11
Huisvestingswet
-
-
-
-
-
12
Leegstandswet
-
-
-
-
-
13
Gemeentegarantie
-
-
-
-
-
14
Marktstandplaats
n.v.t.
n.v.t.
15
Winkeltijdenwet
1.2 APV en bijz. wetten
-78
-95
-173
65
38%
16
Kansspelen
1.2 APV en bijz. wetten
-4.170
-3.610
-7.780
5.000
64%
17
Kabels en leidingen
2.1 Verkeer en vervoer
-16.751
-19.274
-36.025
14.000
39%
18
Gehandicaptenparkeer kaart
2.1 Verkeer en vervoer
-31.821
-12.801
-44.622
4.000
9%
19
Diversen
-
-
-
-
Totaal titel 1
-583.600
-256.107
-839.707
787.520
94%
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen
Bouwen
8.3 Wonen en bouwen
-647.388
-5.101
-652.489
369.450
57%
Ruimtelijke ordening
8.1 Ruimtelijke ordening
-117.628
-72.426
-190.054
25.000
13%
Kapvergunningen
5.7 Openbaar groen
-31.780
-8.732
-40.512
2.000
5%
Uitritvergunningen
2.1 Verkeer en vervoer
-10.808
-
-10.808
450
4%
Aanlegvergunningen
5.7 Openbaar groen
-8.090
-7.453
-15.543
3.000
19%
Overigen
-48.682
-
-48.682
6.000
12%
Totaal titel 2
-864.376
-93.712
-958.088
405.900
42%
Totaal titel 1 en 2
-1.447.976
-349.819
-1.797.795
1.193.420
66%
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
1
Horeca
1.2 APV en bijz. wetten
-18.576
-22.528
-41.104
2.000
5%
2
Organiseren evenementen/markten
-
-
-
-
-
3
Prostitutiebedrijven
n.v.t.
n.v.t.
4
Splitsingsvergunning woonruimten
n.v.t.
n.v.t.
5
Leefmilieuverordening
n.v.t.
n.v.t.
6
Brandbeveiligings- verordening
-
-
-
-
-
7
Kinderopvang
4.3 Peuterspeelzalen
-1.434
-532
-1.966
1.000
51%
8
Overige / Leges APV
1.2 APV en bijz. wetten
-76.747
-91.846
-168.593
9.500
6%
Totaal titel 3
-96.757
-114.906
-211.663
12.500
6%
Totaal titel 1 en 2 en 3
-1.544.733
-464.725
-2.009.458
1.205.920
60%
- een eigenarenbelasting
Lokale heffingen
Kwijtscheldingsbeleid
Kwijtscheldingsbeleid
Het is voor belastingplichtigen mogelijk om voor de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en de rioolheffing gebruiker kwijtschelding aan te vragen.
In de begroting 2017 is hiervoor een bedrag van € 210.000 opgenomen.Dit bedrag is geraamd op basis van ervaringscijfers van de laatste twee jaren. Of de aanvrager in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van zijn persoonlijke financiële situatie. Wij verlenen kwijtschelding als aan alle voorwaarden voor kwijtschelding is voldaan. In onze gemeente hanteren wij de zogenaamde 100 procent kwijtscheldingsnorm. Dit betekent dat mensen met een inkomen op bijstandsniveau, zonder vermogen, altijd in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Belastingkantoor Munitax is belast met de uitvoering van het kwijtscheldingsbeleid en maakt voor het verlenen van geautomatiseerde kwijtschelding gebruik van de informatie van het landelijk ingestelde Inlichtingenbureau. Het bureau toetst het gemeentelijke bestand met de huishoudens die in 2016 recht hebben op kwijtschelding aan de hand van gegevens van het UWV, de Belastingdienst en de RDW. Afhankelijk van het toetsingsresultaat wordt het recht op kwijtschelding wel/niet ambtshalve verleend.
Lokale heffingen
Lokale lastendruk
Lokale lastendruk
De belastingen en heffingen die inwoners betalen, verschillen per persoon. Toch bestaat de behoeft om gemeenten te vergelijken. Voor die vergelijking maken we gebruik van de gemeentelijke lastendruk. Hierbij gaan we uit van een standaardsituatie met de tarieven van onze gemeente. In de berekening van de lastendruk houden we rekening met de Onroerende- zaakbelastingen, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing.
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2017
Berg en Dal
Berg en Dal
Eigenaar woning
Huurder woning
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
223
223
-
-
Rioolheffing
264
159
264
159
Afvalstoffenheffing
199
142
199
142
Afvalzakken
26
17
26
17
Totaal
712
542
489
318
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 219.000, tarief 0,1000% + 2%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 200 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 100 m³
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 26 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 17 zakken per jaar
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2016
Bedragen in euro's
Millingen a/d Rijn
Ubbergen
Groesbeek
Landelijk*
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
219
219
219
219
219
219
268
268
Rioolheffing
264
159
264
159
264
159
193
175
Afvalstoffenheffing
194
154
199
149
141
94
263
209
Afvalzakken
32
23
-
-
39
28
Totaal
709
554
682
527
662
500
724
652
*) Gegevens uit COELO- atlas 2016
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 219.000, tarief 0,1000%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 200 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 100 m³
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 35 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 25 zakken per jaar
Tabel: Lokale lasten per type huishouden 2015
Bedragen in euro's
Millingen a/d Rijn
Ubbergen
Groesbeek
Landelijk*
Belastingsoort
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Meerpers.
Eenpers.
Ozb
205
205
205
205
205
205
263
263
Rioolheffing
194
194
263
263
237
143
189
171
Afvalstoffenheffing
194
154
199
149
141
94
263
211
Afvalzakken
32
23
-
-
39
28
Totaal
625
575
666
617
621
470
716
646
*) Gegevens uit COELO- atlas 2015
Uitgangspunten voor de berekening:
Ozb: woningwaarde € 215.000, tarief 0,0954%
Rioolheffing: meerpersoonshuishouden waterverbruik 200 m³
eenpersoonshuishouden waterverbruik 100 m³
Ubbergen eigenarenheffing vast tarief
Afvalzakken: meerpersoonshuishouden circa 35 zakken per jaar
eenpersoonshuishouden circa 25 zakken per jaar